12 de juliol 2011

Gràcies per l'estalvi Sra. Conesa!


Ahir vaig assistir al primer ple com a públic i em vaig emocionar. No,no va ser pel retrobament amb vells amics, ni amb el públic habitual dels plens. Va ser pel fet d'escoltar les paraules de l'alcaldessa i per l'aprenent de cínic Jordi Puigneró, que al pas que va en poc temps li passarà la ma per la cara al polític més cínic que m'he tirat a la cara en els darrers anys, en Joan Recasens. Amb tot el carinyo del món pels dos és clar!. 
 
En el ple d'ahir, quan ja ha caigut un govern a Begues i s'ha trencat un altre a Viladecavalls i a Cerdanyola, l'equip de govern de CiU de la ciutat portava el nou cartipàs, l'estructura política del nou govern de la ciutat. Que pel que es proposa es podria haver fet abans i ja faria dies que estarien governant....

Hi ha algunes de les propostes que cal denunciar perquè em sembla lamentable que un govern amb majoria absoluta, format per una sola candidatura i en els temps que corren d'estretors econòmiques i de crides a l'austeritat, proposi, una vegada més i ja van unes quantes, un macrogovern inflat d'electes a dedicació i de càrrecs de confiança la majoria dels quals l'únic mèrit que aporten és el de tenir el carnet de CDC o de UDC.

Enla presentació de la proposta es van brandar dos arguments que m'handeixat esmaperdut i bocabadat: la gran vàlua dels i les regidores de la coalició nacionalista comporta que no ens puguem permetre el luxe que alguns d'ells o elles no dirigeixi una o altra àrea de govern. El segon,amb la política de “pedrera” de la casa pel que fa al personal de confiança política l'ajuntament s'estalvia un 24% respecte l'anterior... Això fa un total de 14 regidors i regidores amb responsabilitat política – de quinze – i 19 càrrecs eventuals. Espero – amb il·lusió – que algun/a il·lustre m'esmeni la plana perquè no deu haver cap municipi de dimensions similars que tingui una “banqueta de luxe” com la de Sant Cugat del Vallès.

Pel que fa als i les càrrecs electes repartiment de premis a dojo. En primer lloc,i perquè no s'enfadin,cinc tinents d'alcalde,amb això també anem més forts que localitats com Terrassa i Rubí – amb quatre cadascuna – i un a l'ombra, això sí regidor amb acumulació de funcions però amb al mateix sou que un tinent d'alcalde a dedicació exclusiva. A qui em paro perquè va ser motiu de pregunta al ple: hi ha dues tinents d'alcalde a dedicació parcial i un a dietes – que algú/na m'expliqui què vol dir això per un tinent d'alcalde, que fa altres tasques diferents a la política? - amb sous gens menyspreables de 52 mil € en els dos primers casos i de 30 mil en el segon... Per sota d'ells i suposo que per reforçar les importants tasques que s'han de dur a terme hi ha tres regidors a dedicació exclusiva, a urbanisme, cultura i educació, i quatre a dedicació parcial, a medi ambient, comunicació i informació, relacions institucionals i participació ciutadana i esports.... els primers amb un sou de 48 mil € i els segons a 28 mil € la peça, amb això fem un total de 600 mil €, no està gens malament no? Sobretot si pensem que a Terrassa li surt la broma pel mateix preu i a Rubí per menys de la meitat... i em deixo una cosa important: l'alcaldessa “renuncia” al seu sou, entre d'altres coses perquè prefereix cobrar més de 90 mil € com a vicepresidenta de la Diputació de Barcelona – si no canvia la cosa respecte l'anterior mandat -. Li proposo que si vol renunciar a alguna cosa ho faci a les dietes del seu càrrec que pugen el mateix que el que cobraran els portaveus dels Grups Municipals o el que cobrarà la 15ena regidora que, per cert, no te cap cartera.

Pel que fa als càrrecs de confiança política la cosa te mèrit. En primer lloc es proposen tres gran àrees, qüestió que xoca amb el fet que hi hagi cinc tinences d'alcaldia. En un suposat sistema gerencial amb aquestes tres grans direccions polítiques i la gerent hi hauria d'haver prou – així es fa en la majoria de governs normals -. Però no, a Sant Cugat som més xul·los i s'anomenen sense passar cap tipus de procés de mèrits professionals, tal com preveu l'Estatut de l'empleat públic - art.13 - , fins a quinze càrrecs més, per qüestions d'una magnitud política tant clau com tecnologia, RR.HH., obres dels districtes i esports – aquí en posen dos perquè serà un aspecte estratègic d'aquest mandat, quins dallonsis !!!. I si no tenien prou amb això es nomenen 2 més al Centre Cultural i al Patronat d'Educació, que dic jo que el director de l'àrea de serveis a la ciutadania – cultura, educació, joventut,....- no podria per 80 mil € assumir aquesta responsabilitat?.

Que consti que no critico la quantitat del sou que perceben els directius i membres electes per les seves funcions, tot i que em sembla exagerat que un director d'àrea cobri 80 mil o que el d'esports en cobri 60, com la resta d'àrees estratègiques a les que em referia abans, però sí em sembla cínic, com deia al principi, que es defensi aquesta estructura tant inflada adduint que s'estalvia un 17% sobre l'anterior mandat. Perquè és com quan CiU deia que la ciutat havia estalviat un 15% - o un 20 – de consum d'aigua sobre l'any anterior però segueix sent la ciutat que més en gasta.

En total, i si no em fallen els números, a Sant Cugat gastem en estructura política de govern més d'1,4 milions d'€ quan a Rubí en gastaran una mica més de 600 mil o a Terrassa – ciutat tres vegades més gran – 1 milió. En canvi crida l'atenció que en finançament dels grups municipals i regidors/es de l'oposició la despesa sigui més de la meitat que en les mateixes localitats. Resumint: molta austeritat en el govern i molt reforçament de les eines de control del govern per part de l'oposició.... i gràcies a l'alcaldessa pel govern auster que ha dissenyat, n'estarem quatre anys molt agraïts/des!.

1 comentari:

Miquel Quintana ha dit...

Rebaixant un 17% les despesses, el cost arriba on arriba, quin era el cost de l'anterior mandat? Comptant que no tots els càrrecs de confiança cobraven per sobra dels 48.000€/any, fins i tot hi havia que guanyava un sou que estava entre regidor i tinent d'alcalde?. Avergonyant, tot plegat avergonyant.