16 de maig 2007

Gràcies PTP!!


Vet aquí una bona reflexió que en general dóna resposta a aquells que pensen que el progrés ha d'anar directament lligat a la creació de noves infrastructures. Sense gent com el Pau Noy, el Lluis Carrasco o l'actual president en Ricard Riol, seria difícil obrir via només des de la política partidista. Ahir a la nit vaig tenir el gust també d'escoltar a la Nit al Día al sr. Francesc Robusté, director del Centre d'Innovació del Transport de la UPC, cal implicació del món científic per enfortir l'argument de que cal un canvi de model, un canvi de model que pel que vaig veure dilluns al debat de candidats organitzat per l'AESC preocupa molt i molt al candidat de CiU, Lluis Recoder.


La solució al gran embús de trànsit

Ahir els accessos a Barcelona van patir un gran col·lapse viari, de proporcions superiors als habituals, originat per la gravetat d’uns accidents en els que amb massa freqüència es veu implicat un camió i per les dificultats de retirar els vehicles afectats. Avui la premsa demana solucions.

Té solucions el col·lapse viari ? La resposta és que no té solucions dins la lògica del vehicle privat. Això fa anys que els tècnics de mobilitat i defensors del medi ambient ho van entendre i han convençut la major part de polítics de què les solucions estan en un canvi de model, no en continuar construint autopistes. L’àrea de Barcelona té una de les millors dotacions europees d’autopista per habitant, potser només superada per Madrid, però ja es veu que allà els problemes de trànsit són encara més greus que aquí.

Aleshores quina és la solució als problemes de mobilitat ? La resposta és el transport eficient. Cada cotxe amb un sol conductor –la majoria-- necessita per moure’s 100 m2, una superfície equivalent a un pis dels grans. S’imaginen 500.000 pisos circulant per les carreteres metropolitanes congestionades? Aquesta conductors gasten fins a 30 vegades més energia que una persona que es mugui en els trens de rodalies de Renfe o de FGC i, a més, consumeix petroli i causa una elevada contaminació que provocarà la mort prematura d’unes 3.000 persones en aquest any a la regió metropolitana de Barcelona. I els accidents en què aquests conductors es veuen implicats suposen greus col·lapses, dia sí, dia també, provocant que de mitjana l’1,5% de les plantilles laborals estiguin de baixa. I a més, el seu viatge costa a la comunitat entre 4 i 5 vegades més que els que es mouen en el transport eficient. De Kioto millor no dir res per no avorrir. En fi, un desastre. No hi ha un sol paràmetre en què el model del cotxe en zones congestionades sigui beneficiós, excepte el del temps de viatge que ja veiem com cada cop és pitjor i amb grans oscil·lacions.

És cert que el transport eficient, bàsicament el transport públic, és un mica més lent que l’ineficient. Però en les curses de recorreguts urbans que cada any es fan a Barcelona el cotxe sempre queda en darrera posició, perquè a la gran ciutat sí que hi ha una bona xarxa de transport públic i a més s’ha de pagar per aparcar. En els desplaçaments interns a la gran ciutat, només l’11% de ciutadans es mouen en cotxe. Aleshores, el que s’ha de fer és intentar copiar el model de Barcelona en la segona i tercera corona. Per tant, en comptes de construir noves autopistes, el que cal és fer que el transport públic que tenim funcioni millor i construir-ne més allà on hi ha poc, a la segona i tercera corona.

Renfe està començant a donar respostes als seus problemes. Ha anunciat que a finals d’aquest any el 100% de trens que entrin a Barcelona en hora punta seran en doble composició oferint cadascun d’ells 900 places, 600 d’elles assentades. FGC té plans per incrementar en poc temps la seva oferta de transport al Vallès al menys en un 50%, amb la construcció d’una nova cua de maniobres a Plaça de Catalunya. El metro està incrementant clarament la freqüència de pas i amb molts trens nous. El tramvia ha resultat un èxit i ara molts alcaldes volen portar-lo a les seves ciutats. Els autobusos també estan en expansió si bé encara van molt lents, però s’espera que la construcció dels carrils bus-VAO es porti a terme de forma ràpida. La necessitat en el canvi del model de peatges està madurant ràpidament.

Ara que vénen eleccions municipals, des de la PTP volem llançar un clar missatge. Els alcaldes que es preocupen pel transport públic tenen en general una bona xarxa de transport públic. Els que demanen el quart cinturó, tenen serveis de transport col·lectiu de segona o tercera categoria.

La Unió Europea ha aprovat un nou marc europeu normatiu, l’Eurovinyeta, que és bàsicament un impost als camions per internalitzar els enormes costos que causen i que aplicat a la regió metropolitana desviaria camions cap el ferrocarril. És cert que ferrocarril de mercaderies no acaba de funcionar, però també és cert que ja té dues vies exclusives de sortida de Barcelona i hi ha set nous operadors privats disposats a presentar les seves ofertes de transport.

La solució al problema de la congestió és una millor gestió de la xarxa de transport per desplaçar usuaris del transport ineficient cap al transport eficient. Les polítiques merament infrastructurals han demostrat a tot Europa el seu fracàs, especialment a la comunitat de Madrid on, malgrat l’enorme esforç inversor en metro, el nombre d’usuaris de transport públic per habitant ha caigut un 10% en 2 anys.

Sense gestió, no hi ha solució ¡¡¡.

3 comentaris:

carme ha dit...

que hem de dir davant les justificacions d'en Joan Saura a l'ús d'aquests "punxons" que han utilitzat els mossos el passat dissabte? tant si val que siguin armes legalitzades, és això el que hem de dir una formació pacificista? ho hem de justificar? que haguessim dit si aquest armament l'hagues utilitzat la policia nacional quan governava el PP? el mateix? sabeu que no. Tot no és justificable, no des de una formació d'esquerres, ecologista, nacionalista i pacifista! no podem oblidar el que diem i no podem justificar el que no és justificable. espero alguna resposta a aquesta pregunta, ja que estic molt i molt decebuda. Soc militant d'IC-V des de fa molts anys i les coses companys i companyes no van bé!!!! encara que millorem els resultats, les coses s'han de fer bé!!

Unknown ha dit...

Personalment visc aquesta situació amb incomoditat. La veritat és que les actuacions de la policia en general sempre m'han fet molt de respecte, per no dir por. Però, sense ànims de defensar coses absolutament qüestionables, no et sembla estrany que en tants pocs dies passin tantes coses?, no et sembla estrany que es tapi l'inici de la feina que s'està començant a fer sobre els maltractaments a comisaries?, els comportaments ètics i el seu control des de la comissió d'ètica que s'està promovent des de la mateixa conselleria?, o que sigui al mateix temps que es decideix posar càmeres a les comisaries ? no et sembla estrany que tot això passi just en el moment que ICV te expectatives reals de creixement important ? no et sembla que els poderosos ténen por que ICV guanyi més quotes de govern ? hi ha a qui l'interessa manipular certes situacions. Vaig sentir les declaracions del Joan Saura i deia que els mossos han de fer servir armes reglamentàries i si aquestes no ho eren caldrà revisar-ho i si ho són (i això ho dic jo) ppotser caldrà reflexionar sobre si ho han de ser.Els canvis, i més en aquest context no són fàcils ni ràpids i jo estic convençut que ens en sortirem i em sap greu que gent com tu, que ens dónes la teva confiança llencis la tovallola.

gallo rojo ha dit...

Me dirijo a los compañeros que impulsan este blog, para presentar un nuevo proyecto, que utilizando el nombre de Gallo Rojo, va dirigido a todas las personas de la izquierda alternativa en general, y a los de la coalición ICV-EUA en particular. Esperamos que sirva para abordar temas, que con frecuencia se suelen dejar de lado, pero que son necesarios para situarnos acertadamente en la actual coyuntura. Agradeceremos vuestras aportaciones, vuestras críticas y vuestras y sugerencias.