25 de setembre 2009

Més sobre el ple de dilluns 21

En el ple de dilluns van passar moltes coses més que les que explicava dimecres. L’ara regidor trànsfuga del PP, Fernando Vázquez-Dodero, deixava per sorpresa el seu Grup Municipal per passar a ser no-adscrit. Respecto la seva decisió però penso que quan et presentes en una candidatura que t’escull en un ordre determinat et deus a aquell col·lectiu i si més endavant t’adones que no estàs a gust, fins el punt que la convivència personal i/o política és insostenible, el que has de fer és anar-te’n a casa. De totes formes és fàcil opinar sobre la qüestió sense saber exactament què ha passat.


Personalment però no m’ha agradat la declaració feta pel company de ple. Publicitar que donaràs la teva assignació com regidor a una ONG em sembla populista i demagog, i fa mal a la política en general i al municipalisme en particular. L’assignació que rebem els càrrecs públics és per la nostra dedicació (clar que uns tenen la que tenen) i es tracta d’unes quantitats que habitualment, al menys en el cas de la nostra ciutat, no compensen el que perdem per la nostra dedicació professional a altres activitats. En tot cas, cadascú pot fer el que vulgui amb els seus diners, només faltaria, però en aquest cas el Fernando no fa cap favor a la resta de regidors/es del ple.


En el ple de dilluns l’equip de govern, conjuntament amb la resta de grups excepte el nostre, va aprovar les al·legacions al PTMRB. ICV ens varem abstenir. Ho vàrem fer per diversos motius. La part positiva d’aquest Pla Territorial pesa més que la negativa, sobretot pel que fa a la nostra ciutat –no així en d’altres de la nostra comarca com ara les que hi ha a la zona de la Riera de Caldes-. El Govern demostra que per primer cop, i després de tants i tants anys, te voluntat de planificar el territori, i en el cas de l’Àrea Metropolitana això és una molt bona noticia.


El Pla Territorial fa una aposta clara per donar prioritat al transport públic front al privat, tot i que encara segueix mantenint “tics” de “polítiques desarrolistes nadalenques” com ara la que afecta clarament a la nostra ciutat : el desenvolupament del Vial Interpolar, que si be en la nostra ciutat pot tenir algun sentit al voler connectar la B-30 amb centres d’activitat –que podria fer-se mitjançant bones sortides i entrades d’autopista i la millora de la carretera de Molins actual- no ho te quan dissenya una autovia paral·lela a la B-30 i l’AP-7 amb els esquemes actuals i sense pensar que justament la promoció d’aquesta planificació ha de servir per traspassar usuaris/es del cotxe al transport col·lectiu. Ens felicitem tanmateix perquè en el projecte d’aprovació inicial hi surt una diferència important respecte a l’avantprojecte : la xarxa del Tramvallès passa a ser un projecte estratègic i nosaltres hem estat dels que li hem donat empenta des dels plens municipals.


Aquest Pla acaba amb l’amenaça històrica dels dos vials que trencaven la connexió entre la ciutat i Collserola, el de Cornisa i el d’Enllaç. Dilluns l’ajuntament, amb bon criteri, va demanar que també acabi amb la Ronda Sud i que aposti pel vial d’un carril per banda que ha de tancar la ciutat al voltant d’Esade i el Col.legi Europa. L’ajuntament però no ha aprofitat les seves al.legacions, i els grups que van donar suport tampoc, per reclamar que el planejament preservi definitivament també la preservació dels sectors urbanitzables no delimitats –les famoses zones 21- com Can Busquets, Can Vasconcel o el Turó d’en Lluc.


L’equip de govern també segueix apostant, amb l’ajuda de la resta de grups, per foradar encara més Collserola, mantenint la seva demanda que es prolongui la via d’Avinguda Tibidabo fins a la nostra ciutat, construint doncs un ramal paral·lel dels FFGC. El Govern però ha decidit prioritzar la connexió al Vallès des de Barcelona per la zona de nou creixement de Cerdanyola, amb una decisió penso que correcta donada la implantació futura de moltes noves activitats i residents en una zona sense transport públic i que representa la desaparició definitiva del projecte del Túnel d'Horta viari. Jo no dic que en un futur no s’hagi de pensar en aquesta proposta que lidera l’alcalde Recoder. Parlant-ne l’altre dia amb el director dels FFGC en la visita a les obres de l’estació de Vollpelleres em va semblar que el fet d’allargar la línia de Sabadell fins Castellar, tot i la nova estació santcugatenca i la cua de maniobres de Plaça Catalunya pot comportar problemes de capacitat, però em sembla més intel.ligent gestionar la mobilitat que tenim via semi-directes i/o millora de les freqüències de RENFE que no pas foradar el proper Parc Natural de Collserola. ICV i EUiA presentem les nostres pròpies al.legacions al Pla.


Per acabar : un dels temes dels que faré a partir d’ara un especial seguiment serà el transport públic a la nostra ciutat i sobretot les condicions en que tenim les parades d’autobús i la poca eficàcia de les línies dels nostres autobusos. Després del ple de dilluns encara tinc més clar que ha de ser un tema dels que hem de fer bandera en la nostra acció política. Segur que en seguirem parlant.


Per acabar us recomano un article del Vicenç Navarro que parlava ahir sobre "la molt limitada democràcia als Estats Units"


noticies als mitjans sobre el ple i el punts que toco en aquest apunt :

sobre l'affaire PP : aquí, aquí (RSC) i aquí (TVSC)

sobre el PTRMB: aquí i aquí (visió de Via Vallès)