Ara fa un temps que em vaig llençar a la piscina de la
comunicació local, "agafar el tren"
deia en un article del mes de novembre de l'any passat. Sempre m'he sentit
atret per la informació, devorador de premsa com a usuari, normalment esclau
d'ella, encara que fos indirectament. En els darrers anys he arribat a la
conclusió, professionalment formada, que els mitjans de comunicació tenen un
paper clau en la construcció de la consciència ciutadana, en la cohesió social.
No es tracta tant de qualificar-los de quart poder o no - avui el primer poder
estaria en mans d'ens no escollits democràticament que tenen una ascendència
sobre els governants escollits molt superior a la que té la ciutadania sobirana
- sinó d'esbrinar si realment compleixen aquella finalitat per la que teòricament
existeixen que és informar, garantint així el dret humà a la llibertat d'opinió
i expressió.
Aquest és el logo que utilitzem per la campanya actual del nou diari |
Diuen els teòrics i acadèmics de la comunicació que en els
propers temps de la premsa en paper només sobreviurà aquella que, des d'un
contingut generalista, mantingui en nòmina grans professionals del periodisme
que, sent capaços d'abstreure's de l'actualitat rabiosa, ofereixin reportatges
a fons de qualitat, articles d'opinió, etc. L'actualitat la tractaran en la
seva versió digital. Premsa doncs que s'haurà convertit en multiplataforma i,
per tant, adequat als nous temps. La resta de mitjans que podran sobreviure
seran de tamany menor, lligats al territori, propers a la gent, locals i
digitals, adequats a tots els dispositius digitals que vagin sortint al mercat.
A més, hauran de ser interactius, no només deixant sinó provocant que la
ciutadania pugui participar de la informació que s'elabori en les redaccions,
sempre passant, això sí pel filtre professional per acabar amb un bon treball
editorial. Haurà d'encabir en un mateix espai text, audiovisual, xarxes socials
i, fins i tot, connexions en directe de TV i/o ràdio.
Catalunya ja fa temps que és un espai mediàtic important a
nivell digital. I a més, en aquest cas, l'audiència es pot quantificar d'una
forma molt més objectiva que no pas en el cas del paper. Perquè us feu una idea
de qui és qui en la premsa digital a casa nostra us faig cinc cèntims de com
està el panorama en aquests moments. La veritat és que jo no en tenia ni idea
fins que les audiències no van entrar en les meves prioritats professionals fa
uns mesos. Haig de confessar que no era una obsessió com ho pot ser per altres
però sí és un tema important perquè depenent d'aquestes tens més possibilitats
d'aconseguir publicitat, una de les fonts més importants - sinó la que més -
d'ingressos.
Per fer aquest rànquing faig servir l'índex mensual
OJD que es publica cada mes, que és una auditoria de mitjans independent a
la que les empreses editores s'hi inscriuen lliurement pagant una quota mensual
- qui no està inscrit no hi surt -. El criteri de classificació són les visites
úniques (només es comptabilitza una vegada les que es fan d'un ordinador)
mensuals tot i que també es mesuren les visites i les planes visitades. El TOP
TEN són diaris d'informació general encara que n'hi ha dos de territorials. El
més llegit és l'Ara.cat ( amb 2.350.575 de
visites úniques), seguit de Nació
Digital (2.203.909), Vilaweb
(1.604.338), El Punt
Avui (1.076.781), El Periódico
(533.300), El Singular (438.533), Directe (422.200), Racó Català (365.777), Diari de Girona (296.040) i Nació Digital del Camp
(281.179). Els dos darrers són els "territorials" perquè, malgrat
també informen de notícies de caràcter general, es circumscriuen a un àmbit geogràfic
concret, en aquest cas la zona gironina i de Tarragona, respectivament. En el
segon cas, si suméssim els lectors d'aquest amb la capçalera general seria el
diari més llegit del país. D'aquests deu primers es pot dir que el
Singular.cat, té una progressió a l'alça important en els darrers mesos, com
Vilaweb i l'Ara. Una altra qüestió important a tenir en compte és si la web és
complementària a l'edició en paper o si es tracta d'un diari estrictament
digital.
Entre els especialitzats destaquen TimeOut (234.765 visites úniques), ADOLESCENTS.CAT (205.266), socpetit.cat (131.228), NÚVOL (113.649) i Descobrir.cat (98.672).
Però en la meva introducció parlava de la informació de
proximitat com a premsa digital de futur. A més, avui presentem conjuntament
amb tres companys un nou projecte editorial a Sant Cugat que s'haurà de fer espai enmig d'aquests mitjans que
us descric a continuació. Ho faig com a inventari i exclusivament amb criteri
"formal" perquè ja he dit que només són els que surten a l'índex OJD.
Queden doncs molts fora, justament alguns dels més interessants des del punt de
vista dels continguts.
En l'àmbit de la premsa "local" els més llegits
superen el que seria aquest entorn estricte com pot ser El9Nou (amb 76.491 visites
úniques) que té dues edicions, una al Vallès Oriental i l'altra a Osona o l'Osona.com (amb 62.821) del grup
Nació Digital i l'aragirona.cat (amb 62.026) del
Directe.cat. Tot seguit tenim ja dos mitjans estrictament locals, de Sant
Cugat, el TOT Sant Cugat
(amb 51.753) que ha tingut una progressió des de principi d'any d'un 40% en
l'audiència i, a continuació, cugat.cat, el
mitjà públic (amb 47.472) amb un 2% de progressió en el mateix període. De
totes formes, cal tenir en compte el caràcter més informatiu del segon respecte
el primer, que dona molta informació publicitària i de serveis. Darrera els dos
diaris santcugatencs vindrien mitjans com Capgròs.com
(amb 46.303) de Mataró i el Maresme, Eix
Diari (amb 42.826) del Garraf, Alt i Baix Penedès o iSabadell (amb 37.451).
Queda, com apunt final, la presència del que va ser
fins fa un mes el diari digital que vaig
engegar a Sant Cugat i la xarxa del que formava i forma part. Ho vaig
explicar en el seu moment però avui ho torno a fer per si a algú no li ha
arribat. Una xarxa de mitjans locals digitals és un projecte molt interessant i
sense cap dubte pot tenir molt sentit. Però sempre i quan treballi en xarxa amb
totes les seves fortaleses. Aquesta era la idea inicial del que avui és el Grup Informa. El seu creixement però
sembla que ha emboirat els seus creadors. La xarxa inicial s'ha convertit en un
seguit de diaris en el territori que només aprofiten la plataforma web - que ja
és important - i els anuncis generals, però que ni tant sols intenta coordinar
la seva línia editorial ni l'estratègia empresarial. Les decisions es prenen de
forma unilateral des de la seu central i, malgrat no censurar cap notícia, tampoc
hi ha criteri informatiu. Nomes cal veure que la majoria de les notícies no van
signades per ningú. Difícilment es poden explotar les avantatges d'una xarxa
amb aquest funcionament. Per aquest
motiu no segueixo amb aquest projecte que amb tanta il·lusió vaig iniciar a
Sant Cugat. Les dades dels mitjans que la conformen no són però negatives
donada la seva trajectòria, però serà un gegant amb peus de fang. El Terrassa Informa té 11.581 visites
úniques, el Sabadell Informa 8.371 -
després d'haver arribat a gairebé 13.000 el mes de setembre -, el Rubí Informa 5.387 - amb una progressió de
més del 50% en els 3 darrers mesos - i el Sant
Cugat Informa 5.987 - amb un 20% de creixement en els darrers 3 mesos -.
Han obert ja a Granollers i estan a punt d'obrir a Manresa... Recordeu que avui a 2/4 de 8 presentem el
nostre projecte cooperatiu a l'Ateneu!!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada