Invitació Jornada diumenge 23 de novembre |
Per fi Sant Cugat reconeix uns artistes que fa més de quatre
anys que donen forma els arbres caiguts de Collserola. Ha costat! Fins ara
només posaven pals a les rodes. Finalment, van poder compartir la seva obra amb
la gent a l'entrada del claustre, en unes condicions indignes però de la
qualitat del seu art. L'espai és màgic perquè màgic és el romànic del Monestir
però que hi fossin allà només era un accident a l'agenda del museu que ni tant
sols es va molestar a treure els plafons penjats a les vidrieres que tapaven
l'obra exposada i que, per tant, no es podia veure des del carrer... les
cadires salvatges finalment van baixar a la "urbanita" i en Roger
Casadellà va fer la millor presentació que es podria fer de l'obra que en René
Müller i l'Ariane Patout fan a l'aire lliure, al que anomenen el
"LandArt". A l'estiu vaig entrevistar l'Ariane, que em va sorprendre
amb el seu esperit creatiu. Aquest diumenge podreu, els que no ho heu fet ja,
descobrir les cadires salvatges, a la Masia
Can Soler de Collserola amb la mateixa presentació que hi va haver al
Monestir fa unes setmanes a càrrec del Roger. A més, també descobrireu l'Escola
d'Art Floral de Catalunya.
Imatge Exposició "Perdona, pensava que eres una cadira", Foto: Tino Rubio |
"Som encara un
país subdesenvolupat, la gent es compra abans un iPad o roba",
entrevistem a l'Ariane Patout al seu espai La
Musa de La Floresta
L'Ariane Patout va néixer a Barcelona però de seguida va
venir a Valldoreix amb els seus pares. Allà va passar la seva infantesa,
rodejada d'arbres, d'això segurament li deu venir la dèria!. Des de petita li
agradava ja diu "treballar amb les
mans, inventar-se coses" i, quan va arribar el moment de triar
estudis, malgrat les reticències paternes, comprensibles d'altra banda, ho va
fer pel batxillerat artístic. D'aquí, a l'Escola Massana de
Barcelona, de la que diu que "estic
molt contenta d'haver-hi anat a fer un cicle formatiu de grau superior i això
que en aquells moments no era un títol oficial i a casa em deien si volia anar
a altres escoles, però vaig decidir pagar-m'ho jo i seguir allà fent arts
aplicades al mur durant dos anys i arts aplicades a l'escultura, quatre anys
més". Va acabar fent també un curs de gravat i, fins i tot, un màster
de direcció artística a l'Escola de Cinema de
Terrassa.
Ariane i René a la inauguració de l'exposició al Monestir. Foto: Xavier Boix |
De la seva experiència amb el món de l'audiovisual m'explica
que "ficar-te en un rodatge a temps
complet després d'escoltar un dels meus mestres dient que no pot ser que avui
tothom comenci de gratis estant format, jo no m'ho podia permetre. A més, el cinema em dona la sensació que té
alguna cosa com de malbaratament, construeixes una cosa i la llences, a mi m'agrada
construir i que quedi, amb material noble, clar que això és la meva part
romàntica...". Fins començar a "viure" de l'art l'Ariane ha
fet de tot, "fins acabar la Massana vaig
fer des de cangur de gossos a treballar a fàbriques, de cambrera,... després
fent complements per vestuari a una empresa d'atrezzo, uns quants anys al Teatre
Auditori al taller d'escenografia, on vaig aprendre molt. Però al final era com
està en una cadena de muntatge, odiava molt està al soterrani i amb llum de
fluorescent, però forma part de la creació amb volum, això sí, i la part física
també i com a noia em supero".
Acaba de guanyar un premi
FAD al projecte Leña
de Luxe que creà amb en René Müller
d'arquitectura efímera "no el vam
poder anar a recollir, perquè estàvem fent un projecte fora, sona bé no que no
puguis anar a recollir-lo per això? ens van començar a caure missatges. Em fa
molta il·lusió, m'omple d'orgull perquè a més jo era finalista a dues
categories, també a art i artesania amb l'obra "engranajes orbitales" que ara està exposada al Museu del Disseny de Barcelona. A
nivell de reconeixement és un projecte molt important i segur que ens donarà
continuïtat".
Roger Casadellà. Foto: Xavier Boix |
El projecte Leña de Luxe va
néixer el 2009 després de la devastació dels boscos per la ventada i la nevada
que hi va haver en aquell any "amb
el René ens vam conèixer perquè ell és fuster i vam començar a fer feines de
bricolatge junts però vam començar aquest projecte com un joc. Vam començar a
fer cadires sense parar i fèiem el registre de fotos i quan vam veure que al
Facebook a la gent li agradava varem pensar que podíem batejar la història de
forma anònima, sense signar, vam fer un blog, i vam seguir fent cadires,
escales,... Quan estàvem en l'entorn urbà de cop venia algú i, a vegades, ens
"pillaven", frenaven de cop, venien i pensaves: 'hòstia o abraçada',
'esteu matant els arbres?, estem fent llenya!', però sempre era una abraçada i
felicitats". Li dic que les primeres cadires que vaig veure són les
que hi havia davant la farmàcia del CAP de Valldoreix, "va ser el dia de reis, era un lloc més
urbanitzat com ara al costat de l'AP7 on vam fer les Twin Chairs, de les que
vam presentar una sol·licitud a l'ajuntament i després d'esperar 6 mesos sense
resposta vam "tirar milles". També m'explica que al Parc de
Collserola, tot i agradar-li la seva obra, li fa por obrir aquesta porta i que
altres puguin començar a transformar el paisatge de qualsevol manera.
Un projecte molt interessant és el que té sobre la taula
l'ajuntament de Barcelona des de fa 2 anys, "sí, i se'l perdran, perquè es diu la
cadira autòctona i el penso portar a altres municipis. És un projecte
lligat amb el replantament d'arbres, arbres que estan malats, que creixen
malament, son perillosos, els arbres que tallen però els replanten i queden
soques per la ciutat, del que es tracta és de transformar les soques en cadires
i explicar quin arbre hi havia, on es plantarà i perquè, perquè trobo que hi ha
gent que no sap ni quin arbre hi ha allà, com si fos mobiliari, és tant
important tenir arbres i ser conscients de que en tens!".
Però tornem al seu cau de La Floresta, perquè quan he anat a
entrevistar-la no m'imaginava que al traspassar aquella porta de La Mussa em
trobaria allà una galeria d'art tant increïble. A l'Avinguda Emeterio Escudero, entre riera i riera, entre revolt i
revolt, hi ha un magatzem que és una galeria, taller i casa seva. I a dins hi
trobareu peces fantàstiques, diferents a les del bosc però amb el mateix
esperit. "De sempre córrer i de que
et collin en tot a finalment donar-li vida a La Musa, a la sala, fer les teves
creacions. Ho pots fer com a artista de diumenge i tens una feina entre setmana
i ho fas quan pots i treus el que treus el temps que pots o finalment dius prou
i vull fer el que m'agrada, potser seré més pobra,... vaig començar súper
emocionada, tenia una llista amb tot el que havia de fer, faré la web, les
fotos i pensava que el que feia ho vendria de seguida perquè si li agradava a
la gent ho compraria... però hi ha 2 feines: una és ser artista i l'altra és
vendre i no neixes amb aquesta faceta. Ara soc com una empresa de 6 persones
que estic a tot arreu, que no em puc relaxar perquè no saps si el que guanyes
avui ho guanyaràs el mes que ve". I és que, és clar, ha de
preocupar-se, diu, del transport, la logística, els mailings, les fotos, la
web, reunions, i la creació!, "hi ha
dos èxits: que a la gent li agradi i l'econòmic, que és el real i pràctic,
perquè tots necessitem pagar el lloguer i menjar, l'èxit no vol dir que siguis
més ric perquè has d'invertir en estar en llocs, a mi potser no m'ha costat
tant la carrera com a altres oficis però de ben segur que en els darrers anys
ja he invertit els mateixos diners que altres". En el seu procés de
creació una escultura està acabada "quan
la presentes, la il·lumines, la poso aquí, actualitzo la web, hi ha obres que
son part d'una col·lecció i per tant no les ensenyo fins que no l'acabo tota".
La web és on actualitza l'obra i a
les xarxes socials
només comparteix esdeveniments en els que participa.
Aquesta és sense dubte la part pràctica, no romàntica, de la
feina d'artista i està molt bé compartir-la per part d'una artista jove com
l'Ariane, sense treure-li ni un bri de màgia a la seva feina, ni al fet de
poder exposar a llocs com París,
"és un honor que et convidin a París
a exposar però t'ho pagues tot tu, i t'ho fas tot tu", al Drap Art del CCCB, a dues galeries de Suïssa o a la Galeria
Beaskoa de Barcelona, "a vegades però
tinc la sensació que estic decorant locals, hi ha gent que et colla molt i
després el marge pel galerista és alt i no fa l'activitat comercial que hauria
de fer, a mi em costa 150 euros mínim muntar una exposició, i després hi ha
gent que et diu posa'm una peça a l'entrada del meu...el que sigui, per
promocionar-me i jo penso, per què no me la compra? no tinc cap padrí, ni soc
rica, però tampoc puc decorar locals, l'art és molt complicat, és un producte
difícil de vendre, som encara un país subdesenvolupat, la gent abans es compra
un Ipad o roba". Però amb tot, l'Ariane sobreviu, aquest any m'explica
que "l'ha salvat amb Suïssa"
on va començar fent un simposi d'escultura treballant a mà de cara al públic i
guanyant-lo i va acabar venent força amb una aventura surrealista a la duana
espanyola que va retenir el camió amb les seves peces de fusta "vaig haver de fer l'exposició dibuixant a la
paret".
L'Ariane també treballa el bronze i ara ha començat amb la
ceràmica i amb la fusta està amb la d'il·luminació i ha incorporat el color un
altre cop. La darrera feina que ha fet ha estat a Andorra, recuperant el Land Art dels anys 70
anglosaxó, del que un representant era en Christo, amb un
projecte del Govern andorrà anomenat 'Andorra de
la terra al cel', que ha tingut molta projecció però que no sembla que a
nivell personal li hagi fet molta gràcia treballar amb les institucions, "però això ja és una altra pel·lícula".
Sobre aquest art em comenta que es tracta de "fer transformacions al paisatge, jo però utilitzo els materials de la
natura sense malmetre la natura, el que fa ell - en Christo - és més efímer".
Així que ja ho sabeu, sobretot qui està enamorat d'allò que
li agrada fer, l'Ariane ho té clar, "em
van començar a sortir feinetes perquè no costa tant quan fas coses que
t'agraden". Això sí, t'has d'adequar al que tens, i s'escolta el cant
del gall a mig matí i com miola el gat pel mig del menjador.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada