Ja sabeu que m'agrada
repassar "com està el pati"
en l'àmbit de la premsa digital. Àmbit que des de fa molts mesos em preocupa i
ocupa la major part de les hores del meu dia a dia. Malgrat la base de la
informació que comparteixo amb vosaltres és merament quantitativa també
incorporo elements més qualitatius, totalment subjectius, perquè són fruit de
la meva interpretació personal. En aquesta ocasió podré a més incorporar alguna
dada de mitjans alternatius, que no estan inclosos en les dades auditades per
l'Observatori de Justificació de la Difusió (OJD) però que en xerrades a les
que he assistit han estat publicitades.
Començo amb
l'estructura habitual perquè pugueu comparar amb l'article anterior del mes de
gener, en el que feia balanç del 2014. El primer titular és que "Naciodigital.cat
segueix sent el líder de la premsa catalana a internet". Després d'una
arrencada més potent de l'Ara.cat el mes de
gener, el mes de febrer el diari de'n Salvador Cot ha recuperat territori i ha
pujat més d'un 6,4%, arribant als 2,1 milions de visites úniques, gairebé 600
mil més que el mateix mes de l'any passat. No és el mateix en el cas del segon
diari que, respecte l'any passat perd unes 70 mil visites úniques situant-se
per sota dels 1,9 milions, tot i rebent més visites totals que el primer. El NacióDigital segueix tenint una durada
de visita superior al segon, superior als 7'.
En el grup "perseguidor" seguim trobant
els mateixos que l'any passat: Vilaweb i El Punt Avui. Els dos s'han estabilitzat
en les dades del 2014, el primer en 1,2 milions de visites úniques i el segon
superant les 900 mil. I també en les durades de les estades de les visites,
sent el primer el diari generalista en el que més s'hi està la gent, cosa que
diu molt de la seva qualitat. En el tercer grup hi trobem, com en el darrer
anàlisi que vaig fer, a Directe, El Periódico i El Singular. Però hi hem de sumar també
el Racocatalà que degut a les baixades
d'audiències de la resta "recupera posicions" amb unes xifres que
igualen les de fa un any: 306 mil visites úniques. L'únic de la resta que ha
fet una evolució positiva és Directe.cat que ha progressat un 275% respecte el
mateix mes del 2014 fins les 444 mil visites úniques. El Periódico està en la
part baixa de les seves xifres anuals i El Singular, tot i millorar un 19% les
del febrer del 2014 porta un 56% de descens des del desembre. Un altre del
mitjans que crida l'atenció és l'E-Notícies
que cau un 69% respecte el mateix mes de l'any passat i que porta 4 mesos
seguits caient en la seva audiència amb un total d'un 34% de pèrdua de visites
úniques fins els 163 mil d'aquest febrer. La
Directa, per les dades que ens va donar la Gemma Garcia en la seva intervenció de la setmana passada a Sant
Cugat té una audiència mensual d'unes 300 mil visites úniques i elcritic.cat, publicant una notícia al dia,
90 mil. Segurament el "refredament" del procés nacional juga un paper
important en les xifres de molts d'aquests mitjans de caràcter català.
El
TOT Sant Cugat fa un salt espectacular
En el darrer anàlisi
explicava que els mitjans digitals de Sant Cugat eren els mitjans de caràcter estrictament
local amb més audiència de tota Catalunya. El que vol dir que la gent de la
ciutat té ganes de saber què passa al seu voltant i que està molt "connectada".
Aquest mes però, no se per quin motiu o per quin contingut especial - en
singular o plural -, el TOT Sant Cugat
ha batut tots els rècords: ha doblat els seus registres de fa un any passant de
48 mil visites úniques el febrer del 2014 a les més de 96 mil d'aquest darrer mes.
Cal felicitar-los perquè, malgrat no ser totes les visites pels continguts
informatius - de les notícies vull dir - és una feinada. La marxa del TOT és
clarament ascendent. La feina de la Laura Grau, com a directora de l'edició
digital, es nota força, des del passat mes d'octubre - no compto el setembre
perquè l'agost és un mes estrany- no han deixat d'augmentar les visites en un
progressió de gairebé un 80%!. I a més ara han canviat la plana fent-la més
atractiva a les visites.
Pel que fa a cugat.cat, el mitjà públic de referència, la
seva progressió és molt més suau. Respecte el mateix mes de l'any passat també
ha millorat, un 13%, de 42 mil visites úniques a gairebé 48 mil. Però com a
mitjà públic de referència hauria de marcar-se com a fita està sempre per sobre
de les 50 mil, dada que ha aconseguit en diferents mesos durant el 2014. De ben
segur que quan s'estabilitzi el seu òrgan de direcció ho aconseguiran.
L'altre
mitjà de comunicació, que vaig engegar jo mateix, i del que m'avergonyeix el
tarannà que segueix des de la meva marxa, el Sant Cugat Informa, només cal veure la
caiguda d'audiència: un 46% en els dos darrers mesos, 3.870 visites úniques,
després de deixar-lo el mes d'octubre en gairebé 6.000.
I a Espanya, què?
A la mateixa trobada,
organitzada per Imago Catalunya,
sobre construcció de biocivilització i també en l'organitzada per la UNIPAU
sobre els mitjans i el seu paper davant els conflictes, vaig comentar, vàrem
comentar, que la premsa està en crisi però el periodisme no i que, en aquests
moments, gràcies a internet, comptem amb alguns mitjans que podem considerar de
caràcter independent - de pressions econòmiques d'empreses, governs i bancs,
bàsicament - i que compten amb força audiència. Aquest fet és una oportunitat
per transformar la societat.
Aquestes són les dades,
que segueixen mantenint-se respecte el darrer anàlisi: es manté en primer lloc,
destacat, 20Minutos.es, amb més de 29
milions de visites úniques mensuals, 7 milions més que ara fa un any...L. Després de saltar les webs dels canals
de TV - el més vist és TeleCinco - ens trobem per aquest ordre amb Público.es, amb 7,6 milions - 2 milions més
que l'any passat -, eldiario.es, amb 5,7
milions, 2,4 més que l'any passat per aquestes dates, La Razón, amb 3,4 milions, un 25% més que
l'any passat però 1 milió menys que el mes passat i infoLibre, que està per sota de capçaleres
catalanes, 1,2 milions de visites úniques, encara que cal comptar que cal pagar
per alguns continguts. El primer digital no estatal, descomptant els catalans
és Diario de Sevilla, amb 845 mil
visites, al que segueixen Canarias7.es, Laopiniondemalaga.es i EL DÍA.es. Andalusia i Canàries s'emporten
"la palma" doncs en premsa digital.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada