En
els darrers dies el debat al voltant del transport públic i la
mobilitat ha agafat bona volada. Fa un temps no es parlava d'aquest
dret bàsic de ciutadania. Només el Joan Herrera des del faristol
del Congrés dels Diputats feia crides a un major sentit comú a
l'hora d'invertir en el nostre país i en la necessitat de prioritzar
en aquells que són utilitzats per la majoria de la gent i no per una
minoria,com l'AVE. En aquest país som campions olímpics
objectivament en kilòmetres d'autovies i autopistes,en xarxa d'alta
velocitat que respon més a interessos especulatius que a les
necessitats socials i en aeroports que s'ha demostrat abastament,ara
molts en fan escarafalls,que no servien per res.
Ens
hem passat els darrers anys tirant diners en infraestructures que no
tenen una devolució social pel país. En infraestructures que no
responen a l'equació cost – benefici que tan reivindiquen qui
demanen que l'administració pública s'ha d'emmirallar en les
pràctiques de l'empresa privada. Les polítiques doncs de territori
s'han desenvolupat més sota el criteri del papanatisme de
l'scalextric i del tren de Lego. Unes polítiques de les que no
s'escapen ni el darrer ministre d'Aznar,Alvarez Cascos,ni la
benvolguda “maleni”,ni el Sr. Blanco,....i al nostre país primer
en Puig,després en Nadal i ara en Recoder. La seva visió de
desenvolupament territorial respon als mateixos paràmetres – com a
mostra l'aprovació avui mateix de la modificació de la Llei
d'urbanisme amb el suport de CiU i el PSC -.
Però
anant al que és més proper hi ha diferents qüestions que en
aquests moments han de ser el nostre eix prioritari de treball i
reivindicació alhora. En primer lloc parlem del finançament del
transport públic que com a dret social que és i com a repercussió
ambiental que te hauria de ser una prioritat en les polítiques
públiques de qualsevol govern. I d'aquí venen tots els mals. Quan
parlem del transport públic,com quan ho fem de cultura,educació o
salut,per posar alguns exemples,no podem parlar de despesa sinó
d'inversió. Inversió en cohesió social i en igualtat
d'oportunitats per tothom. Hem vist com el govern dels millors ha
decidit carregar sobre els col·lectius més vulnerables el dèficit
tarifari del transport,la qual cosa dificulta encara més allò que
hauria de ser un objectiu de país que és el traspàs del vehicle
privat al transport col·lectiu. Al mateix temps que es rebaixa
l'àrea verda a Barcelona i la zona blava,facilitant l'ús del
cotxe,s'apuja la targeta més utilitzada per la ciutadania,la T10.
Des d'ICV reivindiquem una política tarifària que integri de forma
justa totes les zones i que premii a qui utilitza més el transport
públic facilitant el seu ús.
De
la mateixa forma entenem que les inversions en infraestructures de
transport públic no es poden incorporar en el compte de pèrdues,com
es fa també per cert amb les que tenen a veure amb el cicle de
l'aigua,sinó que s'han d'incorporar en el grup d'inversions dels
pressupostos del país,com es fa en el cas de les carreteres i
autovies. També crec que s'ha de reflexionar al voltant del volum
d'inversió i les prioritats. Calia construir una L9 amb estacions
gairebé de luxe i amb un cost de 3 mil milions d'€ quan les
rodalies de Barcelona funcionen com a mitjans del s.XX?.
Per
acabar:la nostra comarca és un dels territoris més maltractats en
els darrers anys. No hi ha xarxa transversal,hi ha manca de
freqüència i mal servei en les línies de RENFE,no sabem quan
s'acabarà el perllongament de la línia del Metro del Vallès,el
projecte del Tramvallès està en no se sap quin calaix guardat i,al
mateix temps,s'elimina la bonificació del peatge de Les Fonts i es
paralitza la construcció del tercer carril de la C58. Això és
governar per millorar la competitivitat? A això li diem modernitat?.
I això que ja ningú se'n recorda del Quart
Cinturó.....sssshhhhhh!!!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada