Fa un mes i mig,
motivat per la presentació del projecte que estem promovent un grup de gent per
construir un nou mitjà de comunicació local a Sant Cugat, vaig escriure aquest
article sobre el paper de la premsa en l'actualitat i el que se n'espera
d'ella en el futur i quins eren en aquells moments els mitjans digitals amb més
audiència a Catalunya. Em referia en aquells moments tant als digitals catalans
d'informació generalista com de temàtica específica com, també, aquells que es
circumscriuen a un àmbit geogràfic específic, mitjans locals o comarcals.
Avui, tancat el 2014,
és un bon moment per fer balanç d'on estan els principals mitjans digitals en
català, en les seves diferents vessants. També faig una immersió en el món de
la comunicació espanyola donat que és un referent per molts de nosaltres. La
referència en ambdós casos són les dades de l'Oficina de
Justificació de la Difusió (OJD) que publica les dades de forma mensual.
Els
mitjans en català
El primer dels mitjans
digitals és Nació Digital.cat, el
diari dirigit pel Salvador Cot, amb moltes capçaleres locals - com La Torre del Palau, Manresainfo, Nació Granollers,
Osona.com, Aguaita, entre d'altres - o La
Flama, Vadevi o Ecodiari, com a diaris sectorials, ha
tingut un creixement de més d'un 80% d'audiència en el darrer any passant d'1,3
milions de visitants únics al gener a una mica més de 2 el desembre, després
d'haver superat els 2,4 milions de visitants únics el mes de novembre. Una de
les dades que crida més l'atenció d'aquest mitjà és el temps d'estada de les
visites: entre 8 i 10 minuts per visita, una dada molt bona.
El segon mitjà és el Diari Ara, en competència brutal amb l'anterior.
Aquest però amb el reforç de la seva edició en paper i, això sí, amb un disseny
més modern i l'accés a molts continguts restringit a subscriptors, la qual cosa
condiciona de forma important les visites. El seu creixement el 2014 ha estat
d'un 29%, passant dels 1,7 milions de visitants únics a principis d'any als més
de 1,9 del desembre, tot i que durant els mesos de setembre, octubre i novembre
han estat al voltant dels 2,3 milions. En aquest cas destaca el número de
visites ja que els de l'Ara reben més d'1 milió més de visites que els de
Naciódigital - el que vol dir que la gent repeteix des del mateix ordinador -.
Hi ha un segon grup de
diaris digitals, el segon i el tercer, que estan lluny dels líders malgrat
algun mes el primer ha estat a punt d'enxampar-los. Aquests diaris són Vilaweb i El Punt Avui. El primer d'ells és una
referència en l'àmbit digital perquè ha estat pioner en la introducció de noves
tècniques i continguts. La seva trajectòria però ha estat un pèl irregular i
ara s'està estabilitzant, passant de ser "un diari de diaris" a un
"diari nacional". Durant el darrer any ha crescut un 33%, de 900 mil
visites úniques a 1,2 milions. El mes de novembre però va arribar a 1,8
milions. Un tret important és també la durada de les entrades, per sobre dels
12 minuts - en els primers mesos de l'any per sobre dels 20!-. Pel que fa al
segon, reforçat també per l'edició impresa, el seu comportament ha estat d'un
creixement del 36% que li ha fet passar d'una audiència de 691 mil visitants
únics al gener a 937 mil al desembre. Durant els tres mesos anteriors va passar
del milió de visites úniques però per poc. A diferència de l'anterior, les
visites, les planes vistes i el temps d'estada és aproximadament la meitat.
Amb dades ja molt
similars tenim una sèrie de diaris d'abast nacional que es mouen al voltant del
mig milió de visites úniques: El
Periódico, Directe i El Singular. Pel que fa a les
publicacions digitals especialistes, les que tenen més audiència són Time Out, socpetit.cat, cuina.cat i descobrir.cat
(les dues darreres del Punt Avui). La primera amb més de 300 mil visites
úniques, la segona amb visites úniques al voltant de les 150 mil i les dues
darreres al voltant de les 100 mil.
Els
mitjans locals
Quan arribem als
mitjans locals ens trobem amb un fet transcendent per qui som de Sant Cugat i és que els dos mitjans
digitals de la ciutat són els primers en el rànquing si ens referim als mitjans
estrictament locals. Davant trobem capçaleres amb noms de ciutat - Diaridegirona.cat, aragirona.cat, NacióGranollers.cat
- que donen informació d'un àmbit que va molt més enllà de la ciutat perquè
aquesta és capital de comarca. O bé ens trobem amb Barcelona TV que és una canal de TV i, per tant, no és comparable -
i la ciutat tampoc, tot sigui dit -.
Així doncs el TOT Sant Cugat i cugat.cat són els mitjans de comunicació amb
més audiència de Catalunya amb informació local, la qual cosa és significativa.
Vol dir que fan una tasca necessària i que la gent a la nostra ciutat té
interès en saber què passa al seu voltant. Però, quines són les dades?. En el
darrer any el TOT ha tingut una evolució del 50%, passant de les 36.857 visites
úniques el mes de gener a les 55.579 del mes de desembre, un rècord històric per
la publicació del Carrer Sant Antoni. Pel que fa a cugat.cat, l'evolució ha
estat més modesta, un 13%, passant dels 46 mil inicials als més de 52 mil de
final d'any. És una bona dada i més tenint en compte el important descens de
l'agost i, sobretot, el d'octubre (-5%) i novembre (-15%). Ara bé, tal i com
explicava en l'article anterior, cal analitzar les dades d'ambdós mitjans per
la caracterització de cadascun.
El primer a més de
donar informació dóna molts serveis comercials i, per tant, no tota l'audiència
cerca notícies o opinió, a diferència del que passa amb cugat.cat, el mitjà
públic que, bàsicament, el que ofereix és informació i opinió. Aquest fet es
reforça amb les dades de les "planes" visitades i, sobretot, els
temps d'estada en cadascun dels dos mitjans. Si el TOT ha rebut al llarg de
l'any 574.010 visites úniques per 504.299 de cugat.cat, les planes de cugat.cat
han rebut 2.155.378 visites per 2.052.537 les del TOT, un 5% més. El temps
d'estada a la plana de cugat.cat supera gairebé sempre els 2' i al TOT només va
passar en el primer trimestre.
La
premsa espanyola
Quins són els líders a
Espanya? Si atenem als diaris generalistes de notícies i, per ordre de més a
menys, els líders són 20minutos.es, amb 27,6M
visitants únics/mes el desembre i una progressió del 18% durant l'any, Público.es, amb 7 milions i una progressió
del 29.5%, havent arribat a superar els 8,5 milions, eldiario.es, amb 5,4 milions i una
progressió del 50%, La Razón, amb 3,1
milions de visites úniques i un 3% de progressió respecte el gener però que els
mesos d'octubre i novembre va arribar als 3,8 i 3,6 milions de lectors únics i,
finalment, infolibre, que ja estaria per
sota de capçaleres catalanes, amb 1,4 milions de visites úniques el desembre i
una progressió del 119%. Pel mig quedarien moltes capçaleres temàtiques com Milanuncios.com, Hola.com, Segundamano.com,
Eleconomista.es, Guiainfantil.com, Europapress
o Infojobs. No cal dir que entre els
5 diaris digitals amb més audiència de l'estat, 3 són de caire progressista. El
que és una molt bona notícia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada