12 de gener 2015

Qui és qui en això de la premsa digital (i 2)

Fa un mes i mig, motivat per la presentació del projecte que estem promovent un grup de gent per construir un nou mitjà de comunicació local a Sant Cugat, vaig escriure aquest article sobre el paper de la premsa en l'actualitat i el que se n'espera d'ella en el futur i quins eren en aquells moments els mitjans digitals amb més audiència a Catalunya. Em referia en aquells moments tant als digitals catalans d'informació generalista com de temàtica específica com, també, aquells que es circumscriuen a un àmbit geogràfic específic, mitjans locals o comarcals.

Avui, tancat el 2014, és un bon moment per fer balanç d'on estan els principals mitjans digitals en català, en les seves diferents vessants. També faig una immersió en el món de la comunicació espanyola donat que és un referent per molts de nosaltres. La referència en ambdós casos són les dades de l'Oficina de Justificació de la Difusió (OJD) que publica les dades de forma mensual.
www.estanis.cat

Els mitjans en català

El primer dels mitjans digitals és Nació Digital.cat, el diari dirigit pel Salvador Cot, amb moltes capçaleres locals - com La Torre del Palau, Manresainfo, Nació Granollers, Osona.com, Aguaita, entre d'altres - o La Flama, Vadevi o Ecodiari, com a diaris sectorials, ha tingut un creixement de més d'un 80% d'audiència en el darrer any passant d'1,3 milions de visitants únics al gener a una mica més de 2 el desembre, després d'haver superat els 2,4 milions de visitants únics el mes de novembre. Una de les dades que crida més l'atenció d'aquest mitjà és el temps d'estada de les visites: entre 8 i 10 minuts per visita, una dada molt bona.

El segon mitjà és el Diari Ara, en competència brutal amb l'anterior. Aquest però amb el reforç de la seva edició en paper i, això sí, amb un disseny més modern i l'accés a molts continguts restringit a subscriptors, la qual cosa condiciona de forma important les visites. El seu creixement el 2014 ha estat d'un 29%, passant dels 1,7 milions de visitants únics a principis d'any als més de 1,9 del desembre, tot i que durant els mesos de setembre, octubre i novembre han estat al voltant dels 2,3 milions. En aquest cas destaca el número de visites ja que els de l'Ara reben més d'1 milió més de visites que els de Naciódigital - el que vol dir que la gent repeteix des del mateix ordinador -.

Hi ha un segon grup de diaris digitals, el segon i el tercer, que estan lluny dels líders malgrat algun mes el primer ha estat a punt d'enxampar-los. Aquests diaris són Vilaweb i El Punt Avui. El primer d'ells és una referència en l'àmbit digital perquè ha estat pioner en la introducció de noves tècniques i continguts. La seva trajectòria però ha estat un pèl irregular i ara s'està estabilitzant, passant de ser "un diari de diaris" a un "diari nacional". Durant el darrer any ha crescut un 33%, de 900 mil visites úniques a 1,2 milions. El mes de novembre però va arribar a 1,8 milions. Un tret important és també la durada de les entrades, per sobre dels 12 minuts - en els primers mesos de l'any per sobre dels 20!-. Pel que fa al segon, reforçat també per l'edició impresa, el seu comportament ha estat d'un creixement del 36% que li ha fet passar d'una audiència de 691 mil visitants únics al gener a 937 mil al desembre. Durant els tres mesos anteriors va passar del milió de visites úniques però per poc. A diferència de l'anterior, les visites, les planes vistes i el temps d'estada és aproximadament la meitat.

noalamatgirona.wordpress.com
Amb dades ja molt similars tenim una sèrie de diaris d'abast nacional que es mouen al voltant del mig milió de visites úniques: El Periódico, Directe i El Singular. Pel que fa a les publicacions digitals especialistes, les que tenen més audiència són Time Out, socpetit.cat, cuina.cat i descobrir.cat (les dues darreres del Punt Avui). La primera amb més de 300 mil visites úniques, la segona amb visites úniques al voltant de les 150 mil i les dues darreres al voltant de les 100 mil.

Els mitjans locals

Quan arribem als mitjans locals ens trobem amb un fet transcendent per qui som de Sant Cugat i és que els dos mitjans digitals de la ciutat són els primers en el rànquing si ens referim als mitjans estrictament locals. Davant trobem capçaleres amb noms de ciutat - Diaridegirona.cat, aragirona.cat, NacióGranollers.cat - que donen informació d'un àmbit que va molt més enllà de la ciutat perquè aquesta és capital de comarca. O bé ens trobem amb Barcelona TV que és una canal de TV i, per tant, no és comparable - i la ciutat tampoc, tot sigui dit -.

Així doncs el TOT Sant Cugat i cugat.cat són els mitjans de comunicació amb més audiència de Catalunya amb informació local, la qual cosa és significativa. Vol dir que fan una tasca necessària i que la gent a la nostra ciutat té interès en saber què passa al seu voltant. Però, quines són les dades?. En el darrer any el TOT ha tingut una evolució del 50%, passant de les 36.857 visites úniques el mes de gener a les 55.579 del mes de desembre, un rècord històric per la publicació del Carrer Sant Antoni. Pel que fa a cugat.cat, l'evolució ha estat més modesta, un 13%, passant dels 46 mil inicials als més de 52 mil de final d'any. És una bona dada i més tenint en compte el important descens de l'agost i, sobretot, el d'octubre (-5%) i novembre (-15%). Ara bé, tal i com explicava en l'article anterior, cal analitzar les dades d'ambdós mitjans per la caracterització de cadascun.

El primer a més de donar informació dóna molts serveis comercials i, per tant, no tota l'audiència cerca notícies o opinió, a diferència del que passa amb cugat.cat, el mitjà públic que, bàsicament, el que ofereix és informació i opinió. Aquest fet es reforça amb les dades de les "planes" visitades i, sobretot, els temps d'estada en cadascun dels dos mitjans. Si el TOT ha rebut al llarg de l'any 574.010 visites úniques per 504.299 de cugat.cat, les planes de cugat.cat han rebut 2.155.378 visites per 2.052.537 les del TOT, un 5% més. El temps d'estada a la plana de cugat.cat supera gairebé sempre els 2' i al TOT només va passar en el primer trimestre.

La premsa espanyola


Quins són els líders a Espanya? Si atenem als diaris generalistes de notícies i, per ordre de més a menys, els líders són 20minutos.es, amb 27,6M visitants únics/mes el desembre i una progressió del 18% durant l'any, Público.es, amb 7 milions i una progressió del 29.5%, havent arribat a superar els 8,5 milions, eldiario.es, amb 5,4 milions i una progressió del 50%, La Razón, amb 3,1 milions de visites úniques i un 3% de progressió respecte el gener però que els mesos d'octubre i novembre va arribar als 3,8 i 3,6 milions de lectors únics i, finalment, infolibre, que ja estaria per sota de capçaleres catalanes, amb 1,4 milions de visites úniques el desembre i una progressió del 119%. Pel mig quedarien moltes capçaleres temàtiques com Milanuncios.com, Hola.com, Segundamano.com, Eleconomista.es, Guiainfantil.com, Europapress o Infojobs. No cal dir que entre els 5 diaris digitals amb més audiència de l'estat, 3 són de caire progressista. El que és una molt bona notícia.